• Slaapritme van de student verklaart cijfers

    Uit een recent onderzoek, uitgevoerd aan de universiteit van Leiden, bleek dat er een relatie te zien is tussen de slaappatronen en cijfers van studenten. De resultaten van het onderzoek kunnen het een en ander verklaren voor de ijverige doch worstelende student.

    In het onderzoek wordt er een grof onderscheid gemaakt in drie typen slapers: de ochtendmens, de gemiddelde slaper en de avondmens. Als u een student bent én een avondmens dan lijdt u waarschijnlijk aan een chronisch slaaptekort en ondervindt daardoor meer moeite met studeren. Als logisch gevolg: slechtere cijfers voor tentamens.

    Kristiaan van der Heijden, universitair hoofddocent en slaaponderzoeker zegt het volgende: ‘Avondtypes zijn het gevoeligst voor slechte slaapritmes, omdat zij korter slapen dan ochtendmensen. Als de wekker gaat bij avondmensen, dan heeft hun biologische klok nog geen signaal gegeven om wakker te worden.’

    Cijfers

    De gemiddelde student in Nederland gaat om vijf over half elf naar bed en heeft zo’n 26 minuten nodig om in slaap te vallen. Het opstaan gebeurd dan gemiddeld rond kwart over acht. Het totale aantal slaap komt hiermee op iets meer dan acht uur. ‘Dit is op zich helemaal niet slecht’, zegt van der Heijden, ‘jongvolwassenen hebben tussen de acht en negen uur slaap nodig’. 65% van de onderzochte studenten geeft aan wel langer te willen slapen, gemiddeld zo’n anderhalf uur meer. Dit doen zij niet of krijgen zij geen gelegenheid voor. 28% zegt precies genoeg slaap te behalen en maar een luttele 7% zegt meer dan genoeg of zelf te veel te slapen.

    Onwetendheid

    Veel van de studenten weten niet zo goed wat ze aan moeten met hun slaapgewoonten en slapen daarom slecht. Van der Heijden zegt dat de kennis onder studenten ‘erg beperkt’ is. Zo denkt bijvoorbeeld de meerderheid van de studenten dat het gunstig is voor de nachtrust om vlak voor het slapengaan intensief te sporten. Het tegendeel is juist waar. Een derde van de studenten denkt dat je door het innemen van alcohol beter slaapt. ‘Ook dit is niet waar’, zegt van der Heijden. ‘Door alcohol te nuttigen slaap je wel sneller in, maar de kwaliteit van je slaap gaat zo hard achteruit dat dit het niet waard is’.

    Studenten kunnen ook niet zomaar hun slaapgewoonten aanpassen. De prioriteiten liggen heel anders. Een avond doorhalen voor een tentamen of gezellig bierdrinken met vrienden is meestal belangrijker dan goed slapen. Ruim een derde van de 1400 ondervraagde studenten voelt zich niet uitgerust genoeg om goed te kunnen studeren. Dit komt grotendeels door het onregelmatige leven van de student.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *