• Last van rugpijn? Met deze tips valt u tóch in slaap.

    Onze ruggenwervels blijken nogal een hekel aan ons te hebben. Dit klinkt misschien overdreven, maar ongeveer een derde van alle Nederlanders geeft aan wel eens last te hebben van pijn in de (onder)rug. Vooral tijdens het slapen spelen deze klachten op. U zou misschien verwachten dat de nacht wat verlossing kan brengen, maar het is juist in bed dat de klachten beginnen op te spelen. Gelukkig zijn er een paar technieken om ervoor te zorgen dat je beter slaapt.

    Druk op de rug verlagen

    Volgens Joseph McNamara, chiropractor in Georgia, Amerika hebben ‘mensen ‘s nachts meer pijn omdat hun gewrichten dan niet bewegen. Hierdoor sturen de hersenen geen extra bloed naar deze gebieden.’ Door de grote verscheidenheid in de soorten rugklachten is er niet één perfecte slaapmanier zodat je geen pijn meer hebt. Er zijn echter wel een aantal technieken die je kunnen helpen de druk op je rug te verlagen door je ruggewervel recht te houden. Hierdoor slaap je gemakkelijker in en wordt je wakker met minder pijn.
    buikslaper

    Buikslaper

    Op je buik slapen wordt over het algemeen als een van de slechtste slaapposities gezien als je last hebt van rug- en nekpijn. ‘Het is een beetje alsof je acht uur lang over je schouder hebt liggen kijken’, zegt McNamara. Dit komt omdat je hoofd of links, of rechtsom gedraaid moet zijn wil je kunnen ademen. Het zorgt er ook voor dat je ruggengraat in een onnatuurlijke houding komt, waardoor er sneller verknellingen optreden.

    Het slapen op de buik kan zo schadelijk zijn dat de meeste doktoren het actief afraden om op de buik te slapen. Vaak geven ze het advies om een andere slaaphouding aan te leren. Mocht dit nu echt niet lukken en ben je er te gehecht aan om op je buik te slapen dan is er het advies: een klein beetje naar de zijkant rollen en dan een dunne kussen gebruiken om in de juiste positie te komen. Plaats de kussen zo dat deze voldoende tegenwicht en klemming biedt.

    rugslaperRugslaper

    Als je plat op je rug ligt te slapen kan het zijn dat je te veel druk uitoefent op je onderste ruggenwervels. Dit komt omdat je de natuurlijke S-curve van je rug plat drukt met je eigen lichaamsgewicht. Je kunt dit gemakkelijk oplossen door een kussen onder je knieën te stoppen zodat je vorming van de S-curve juist bevordert. Voor je hoofd is het belangrijk dat je een kussen hebt die precies bij je past; het verkeerde kussen kan gemakkelijk leiden tot hoofdpijn, schouder- en nekklachten en gevoelloze armen.

    Kussen keuze

    Het kussen mag dan eigenlijk niet dikker zijn dan de afstand van je nek tot je schouders. Daarom is het advies voor mensen die op hun rug slapen vaak dat ze een dunner kussen moeten kopen. En die dunnere kussen hoeft niet eens veel geld te kosten om goed te kunnen werken. Het kan in principe ieder soort kussen zijn, zolang deze maar niet te dik is. Het zou in feite ook al werken als je een handdoek oprolt en die onder je nek legt. Als je een speciaal therapeutische kussen wilt uitproberen dan is het aan te raden om een nekkussen aan te schaffen. Deze zorgt er voor dat de kromming in je wervels goed blijft als je op je rug ligt, en houdt je ruggengraat recht als je op je zij ligt.

     

     zijslaperZijslaper

    De meeste zwangere vrouwen hebben zichzelf aangeleerd om op hun zij te slapen met een kussen tussen de knieën. Maar deze methode werkt ook als je niet op het punt staat om een kind te baren. ‘Het houdt de benen in een neutrale positie en zorgt er ook voor dat je middel niet gedraaid wordt in een onnatuurlijke positie’, zegt McNamara.

    Kussen keuze

    Ook hier speelt de keuze in kussen een cruciale rol. De kussen zal dun genoeg moeten zijn zodat hij genoeg ondersteuning biedt, maar dik genoeg om te voorkomen dat je in je slaap op je rug op buik rolt. Je hebt een stevig en relatief dik kussen nodig. Ook voor je hoofd moet het kussen over voldoende stevigheid beschikken. Een goed hoofdkussen zorgt ervoor dat je nek in een rechte lijn ligt. Sommige van de kussens die bedoeld zijn om rugpijn te verlicht zijn niet zo zeer geschikt voor mensen die op hun zij slapen. McNamara: ‘Een zijslaper kan beter geen kussen aanschaffen die gecontourd is, want die proporties kunnen er juist voor zorgen dat de nek in een onnatuurlijke positie wordt geduwd.’

    Tot slot geeft de chiropractor nog een algemeen advies, ‘Als je echt last hebt van chronische rugpijn dan moet je veel gebruikmaken van warmte. Dit ontspant de spieren in je onderrug. Koop bijvoorbeeld een kruik, of hittelamp en richt die op je rug.’

     

One Responseso far.

  1. Erica Les schreef:

    vooral de raad om kussen onder de benen dan wel tussen de benen te doen heb ik
    lange tijd uitgeprobeerd: bij mij werkt het uitstekend.
    Het werkt ook om, bij gevoelige benen, sneller in slaap te vallen. Aanbevolen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *