• Het belang van een goede nachtrust

    U kent het gevoel van een slapeloze nacht ongetwijfeld; koppijn, snel geagiteerd en weinig concentratie. Het is algemeen bekend dat weinig slapen niet bijdraagt aan de gezondheid. Toch worden de risico’s van slaaptekort nog op grote schaal onderkent. Toch is een goed nachtrust essentieel voor ons dagelijks bestaan.

    Slaapproblemen

    Heeft u goed geslapen vannacht? De kans is groot dat het antwoord op die vraag negatief is. Bijna een kwart van alle Nederlanders ervaart regelmatig slaapproblemen. Dit komt onder andere door stress en piekeren over het werk en relaties. Ook kan een drukke leefstijl voor een verkorte nachtrust zorgen. Nu is een nachtje wat minder slapen op zich helemaal niet zo erg, maar als dit structureel voorkomt dan is het slaaptekort cumulatief en kan het voor ernstige schade zorgen. Zo kunnen mannen die lijden aan chronische slapeloosheid vier keer meer risico lopen op een vroegtijdige dood dan mannen die wél een goede nachtrust genieten.

    Herstel van lichaam en geest

    De mens brengt een derde van het leven door in bed, slapend. Tijdens deze nachten herstellen onze lichamen zich zowel fysiek als mentaal. Het lichaam kan de spieren wat rust gunnen en de nodige reparaties (wonden ed.) uitvoeren. De hersenen krijgen de kans om de opgedane kennis van de dag een plekje te geven. Of dit nu herinneringen zijn aan een leuke middag, of de tekst uit een studieboek; ‘s nachts krijgt het allemaal een plekje. Ook zorgt slaap ervoor dat je hormoonhuishouding op orde is, en blijft. Deze symptomen van slaap zie je het sterkst bij baby’s en jonge kinderen, die per dag nog veel meer slapen dan een volwassene. Jonge kinderen zijn nog in de groei, en verbruiken hierdoor veel energie. In de nachtelijke uren kan het lichaam een aantal processen op een laag pitje zetten en zo meer aandacht geven aan de mentale en fysieke ontwikkeling. Slaap is dus een essentieel proces voor de ontwikkeling van onze kinderen.

    De gevolgen van slaapproblemen

    Goed slapen blijkt zelfs van belang te zijn voor ons geluk. Eigenlijk is dit niet eens zo verrassend, probeert u maar eens drie dagen niet te slapen. U zult merken dat u sneller chagrijnig bent, minder goed reageert op prikkels en somberder bent. Houdt u het wakker blijven nog wat langer vol, dan kunt u zelfs agressief, depressief en suïcidaal worden. De gemiddelde mens kan sterven na een week zonder slaap. Slaapt u die nachten echter wél goed (zo’n 7 á acht uur) dan merkt u het verschil. U zult zich vrolijker, energieker en vooral alerter voelen. Als er zich een probleem voordoet pakt u het eerder met beide handen aan, dan dat u zich door uw stuk laat brengen en vervolgens niet weet hoe het probleem op te lossen. Daarbij komt nog dat het ook erg ongezond is om structureel weinig te slapen. De verkorte levensduur van een chronisch slapeloze wordt onder andere veroorzaakt door het verhoogde risico op borst en darmkanker, depressies, diabetes en een hartinfarct. U heeft nu dus een perfect excuus om na het lezen van deze tekst gelijk weer in de veren te duiken; het is namelijk ontzettend gezond voor u!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *